Verkopen via Amazon
Sinds Amazon toegetreden is tot de Nederlandse markt is het voor verkopers makkelijker om een account te openen. Door het openen van een account bij Amazon heb je de mogelijkheid om naast de Nederlandse markt ook andere landen te bedienen. Naast Amazon Nederland kan je ook andere Europese accounts openen voor Amazon in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Polen, Turkije en Zweden. Vanuit die Europese accounts kan je ook omringende landen aanzetten waar je kan leveren, hierdoor kan je binnen één dashboard miljoenen potentiële consumenten bereiken door heel Europa. Het is daarom aantrekkelijk om te verkopen via Amazon, al is een goede strategie en kennis van Amazon nodig om vanaf de eerste lancering van je producten meteen succes te behalen.
Wat kost het om te verkopen op Amazon
Bij Amazon heb je twee opties om verkopen via Amazon mogelijk te maken. De eerste optie is dat je geen maandelijkse fee betaalt, maar €0,99 ct per verkocht product afdraagt. Dit wordt ook wel het individuele verkoopplan genoemd. Bij het professionele verkoopplant draag je €39,- per maand af. Amazon geeft als advies om – mocht je minder dan 35 artikelen verkopen per maand – te kiezen voor het professionele pakket. Het voordeel bij Amazon is dat je altijd tussen beide opties kan switchen.
Individueel
- Interessant als je minder dan 35 artikelen per maand verkoopt
- Je hebt geen toegang tot API’s of ander soortgelijke verkooptools
Professioneel
- Je verkoopt meer dan 35 producten per maand
- Je graag toegang wil hebben tot API’s en extra verkooprapporten
Naast bovengenoemde kosten betaal je ook nog een percentage per verkocht product. Per categorie of subcategorie kan dit verschillen. Gemiddeld ligt dit op 15%. Amazon biedt een overzicht van de kosten per categorie: klik hier!
Fulfilment by Amazon of zelf verzenden?
Naast bovengenoemde kosten zijn er ook de kosten van verzending. Je hebt de optie om de verzending zelf te doen of je kan het via fulfilment by Amazon (FBA) laten regelen. Bij FBA stuur je jouw producten op naar het fulfilment center van Amazon. Zij nemen het daarna over en picken en verzenden de pakketten naar de klant toe. Daarnaast wordt ook de klantenservice verzorgd door Amazon.
Het voordeel van Fulfilment by Amazon is dat de producten in aanmerking komen voor Amazon Prime, altijd één dag levering hebben en gratis verzending. Prime-producten staan hoger in de zoekresultaten, worden eerder gekocht door prime-leden en deze producten mogen meedoen in prime-gerelateerde marketingacties.
Fulfilment by Amazon biedt veel voordelen, zeker omdat ook de retourzendingen worden afgehandeld door Amazon. Er zitten ook enkele nadelen aan. Consumenten van Amazon hebben de mogelijkheid om artikelen binnen 45 dagen terug te sturen. Amazon bepaalt in dit geval of het artikel vervangen wordt. Kortom: je raakt de controle kwijt over de artikelen die in het magazijn bij Amazon liggen. Daarnaast is het verstandig – mocht je hier gebruik van willen maken – dat je je topartikelen er naar toestuurt waarvan je zeker weet dat het verkoopt. Als je producten stuurt naar het magazijn van Amazon die niet verkopen dan worden deze producten na een bepaalde tijd weggehaald en kan je deze producten als verloren beschouwen.
Voor het gebruik van Fulfilment by Amazon dien je te betalen. Hoeveel dit precies is kan je berekenen via de FBA Calculator: klik hier!
Je kan hier een product van jezelf of een soortgelijk product invoeren. Hierna berekend de tool hoeveel je kwijt bent aan de hand van het formaat en het gewicht.
Naast FBA kan je er ook voor kiezen om vanuit je eigen magazijn je producten te versturen. Het voordeel is dat je hiermee de controle hebt over je eigen producten en verzending. Je dient wel klantenservice aan te bieden en voldoen aan de KPI ‘op tijd verzonden’. Het nadeel is dat je producten niet in aanmerking komen voor Amazon Prime. Daarnaast vraagt Amazon ook een vergoeding voor retouren. Amazon houdt 20% van de oorspronkelijke ordergerelateerde kosten in, tot een maximum van €5,- voor elke terugbetaling.
Hierbij een voorbeeld van een berekening: Een klant stuurt een artikel terug ter waarde van €15,- en er is een variabel commissiepercentage van 15% actief op dit product. Dan houdt Amazon €0,45 ct in voor administratiekosten van dit product dat retour is gestuurd. €15,- * 15% = €2,25 * 20% = €0,45 ct.
Jouw Amazon account openen
Om op Amazon te kunnen verkopen heb je een geldig KVK-nummer en BTW-nummer nodig. De registratie is streng bij Amazon en zodra je alle gegevens hebt ingevuld start Amazon een verificatieproces, waarbij het niet mogelijk is om iets aan te passen. Zodra de verificatie succesvol afgerond is mag je verkopen via Amazon.
Producten aanbieden via Amazon
Om producten aan te kunnen bieden via Amazon dienen je producten de beschikking te hebben over een Global Trade Item Number (GTIN), zoals een UPC, een ISBN of een EAN-nummer. Mocht het product al bestaan dat je graag wilt toevoegen aan de Amazon-catalogus dan kan je deze gelijk opnemen in je inventaris. Mocht je een nieuw product willen uploaden moet alle gegevens en content toevoegen die van toepassing is.
Naast het GTIN dien je de volgende informatie in te vullen:
- SKU-nummer
- Product titel
- Productbeschrijving en opsommingen
- Productafbeeldingen
- Zoektermen en relevante trefwoorden
Succesvol verkopen via Amazon
Om succesvol te kunnen verkopen via Amazon dien je als eerste onderzoek te doen om te kijken of er markt is voor jou producten. Je kan dit eenvoudig doen door een zoekwoordenanalyse te doen via de zoekwoordplanner van Google, maar er zijn ook speciale Amazon-tools om het zoekvolume op te vragen binnen Amazon. Dit kan je doen door Jungle Scout of MerchantWords.
Uitgebreide productomschrijvingen
Om goed te scoren met je producten op Amazon is het raadzaam goede, informatieve productinformatie aan te leveren. Als eerste start je met de titel. In tegenstelling tot andere marketplaces heb je hier de mogelijkheid om deze zo uitgebreid mogelijk te maken. Zet hier in ieder geval de productnaam en merknaam, het materiaal, kleur en eventueel nog een andere belangrijke specificatie. Na de titel dien je voldoende productfoto’s toe te voegen. De beste volgorde hierin is: topshot (foto met witte achtergrond), sfeerfoto(‘s), detailfoto(‘s), maatafbeelding en eventueel extra.
Na de titel en afbeelding dien je de vijf bulletpoints in te vullen. Zet hier de belangrijkste informatie neer en vergeet hierbij niet regelmatig een zoekwoord neer te zetten. In de productomschrijving plaats je je volledige omschrijving van het product waarin alle klantvragen beantwoord worden. Vergeet daarnaast niet alle attributen in te vullen, ook al zijn deze niet altijd zichtbaar voor de consument, het Amazon algoritme bepaald daarmee wel mede op welke positie je komt te staan in de organische resultaten.
Producten promoten op Amazon
Als je net begint met verkopen via Amazon dan staan je producten helemaal achteraan. Amazon biedt jou mogelijkheden om meer zichtbaarheid te creëren. Hieronder een overzicht van een aantal mogelijkheden die er zijn:
- Sponsored products
- Amazon Vouchers
- Sponsored Brands
- Enhanced Branded content
- Gebruik van Amazon Vine
- Amazon Storefront
Hulp nodig bij verkopen via Amazon?
Wil je graag starten met verkopen via Amazon of heb je al een account en wil je graag geholpen worden om sneller te groeien? Neem contact met ons op. Wij hebben jarenlang ervaring met Amazon en zorgen er voor dat je niet in de valkuilen trapt en kunnen je met advies op maat succesvol laten verkopen op Amazon.